Startseite Medizin Religious belief as a resilience factor in a long-term refugee setting at the Thai-Myanmar Border, Southeast Asia
Artikel
Lizenziert
Nicht lizenziert Erfordert eine Authentifizierung

Religious belief as a resilience factor in a long-term refugee setting at the Thai-Myanmar Border, Southeast Asia

Religiöser Glaube als Resilienzfaktor in Langzeitflüchtlingslagern an der Grenze zwischen Thailand und Myanmar
  • Peter Kaiser

    Univ. Professor Dr. med. Dr. phil., Diploma Tropical Medicine & Hygiene (Mahidol Univ. Bangkok), Studium der Humanmedizin in Lübeck, Heidelberg, Tübingen, Bangkok; Studium der Ethnologie und Religionswissenschaft in Tübingen. Facharzt für Psychiatrie und Psychotherapie, Tropenmedizin, Naturheilverfahren. Seit 2014 Professor für Religionswissenschaft, Universität Bremen. Regelmäßige Tropen- und ethnomedizinische Tätigkeit in Krisengebieten in Europa, Asien, Afrika, internationale Beratertätigkeit. Von 2012 – 2017 Chefarzt für Psychiatrie und Psychotherapie am Zentrum für Psychiatrie Winnenden, von 2015 – 2017 Referent für Psychiatrie am Ministerium für Soziales und Integration Baden-Württemberg. Seit 2018 Ärztlicher Leiter des Ambulatoriums für Folter- und Kriegsopfer des Schweizer Roten Kreuzes in Bern.

    EMAIL logo
    , Marie T. Benner

    Dr. med., PhD, Epidemiologist, RN, Independent Consultant Nutrition and Public Health, Köln.

    und Kai Pohlmann

    Programm-Manager Myanmar, Thailand, Malteser International Köln.

Veröffentlicht/Copyright: 16. Juni 2020

Abstract

Religion has always had an influence on the causal attribution of people, i.e. how is your own destiny, happiness and misfortune interpreted? Since religious belief is not static, it is strongly influenced by the experiences that sufferers have gained in their past. It therefore plays an important role in dealing with trauma and stress in humanitarian crises – especially in vulnerable populations (such as refugees) and can be a source of power in difficult times. There are systematic studies on psychological implications of trauma in the context of war and forced migration on affected populations, especially regarding the development of post-traumatic stress disorder, but the effects of religious beliefs are not well understood yet. This study examines the role of religion in the daily lives of Karen refugees in long-term refugee settings along the Thai-Myanmar border and the possible influence that religion can have on dealing with crisis situations and one's own destiny. Resilience is a factor that is easily overlooked by mental health services, especially in situations where people are dependent on third party help. Psychosocial health care should take into account the role of religious beliefs in terms of expectations and causal attribution.

Zusammenfassung

Religion hatte immer einen Einfluss auf die Kausalattribution von Menschen, d. h. darauf, wie das eigene Schicksal, Glück und Unglück interpretiert wird. Bei der Bewältigung von Traumata und Belastungen in humanitären Krisen – insbesondere bei vulnerablen Populationen, wie beispielsweise Flüchtlingen – spielt Religion eine große Rolle; sie kann in schwierigen Zeiten eine Kraftquelle darstellen. Es gibt systematische Untersuchungen über die psychologischen Auswirkungen von Traumata im Kontext von Krieg und erzwungener Migration auf betroffene Bevölkerungsgruppen, insbesondere in Bezug auf die Entwicklung von Posttraumatischen Belastungsstörungen. Die Bedeutung religiösen Glaubens wird bisher nicht gut verstanden.

Diese Studie untersucht die Rolle der Religion im täglichen Leben von Karen-Flüchtlingen in Langzeit-Flüchtlingslagern an der thailändisch-myanmarischen Grenze und den möglichen Einfluss, den Religion auf den Umgang mit krisenhaften Situationen und dem eigenen Schicksal haben kann. Resilienz ist ein Faktor, der leicht von Mental Health Services übersehen wird, insbesondere in Situationen, in denen Menschen von der Hilfe Dritter abhängig sind. Auch liegt der Fokus von Hilfeprojekten im Allgemeinen auf den Bedürfnissen und dem Mangel und weniger auf den Ressourcen seitens der Betroffenen, welche genutzt werden können, um sie in der vielzitierten Hilfe zur Selbsthilfe zu unterstützen. Die psychosoziale Gesundheitsversorgung sollte die Rolle des religiösen Glaubens in Bezug auf Erwartungen und Kausalattribution berücksichtigen.

About the authors

Peter Kaiser

Univ. Professor Dr. med. Dr. phil., Diploma Tropical Medicine & Hygiene (Mahidol Univ. Bangkok), Studium der Humanmedizin in Lübeck, Heidelberg, Tübingen, Bangkok; Studium der Ethnologie und Religionswissenschaft in Tübingen. Facharzt für Psychiatrie und Psychotherapie, Tropenmedizin, Naturheilverfahren. Seit 2014 Professor für Religionswissenschaft, Universität Bremen. Regelmäßige Tropen- und ethnomedizinische Tätigkeit in Krisengebieten in Europa, Asien, Afrika, internationale Beratertätigkeit. Von 2012 – 2017 Chefarzt für Psychiatrie und Psychotherapie am Zentrum für Psychiatrie Winnenden, von 2015 – 2017 Referent für Psychiatrie am Ministerium für Soziales und Integration Baden-Württemberg. Seit 2018 Ärztlicher Leiter des Ambulatoriums für Folter- und Kriegsopfer des Schweizer Roten Kreuzes in Bern.

Marie T. Benner

Dr. med., PhD, Epidemiologist, RN, Independent Consultant Nutrition and Public Health, Köln.

Kai Pohlmann

Programm-Manager Myanmar, Thailand, Malteser International Köln.

Acknowledgement

We are grateful to all the people from the two camps who participated in and supported the study; Malteser International who supported with logistics and with work force; the Karen Refugee Committee, the Karen Youth Organization, and to the European Union and Malteser International who generously funded this study.

Declaration

Autorenbeteiligungen

Alle Autoren übernehmen die volle Verantwortung für den gesamten Inhalt und die Einreichung des Manuskripts.

Forschungsförderung

keine.

Widerstreitende Interessen

Die Autoren geben an, dass keine Interessenkonflikte bestehen.

Erklärung zur ethischen Zulassung

Für die Forschungsarbeit wurden keine Daten von Menschen erhoben.

Author contributions

All the authors have accepted responsibility for the entire content of this submitted manuscript and approved submission.

Research funding

None declared.

Competing interests

Authors state no potential conflict of interest.

Ethical approval

The conducted research is not related to human use.

References

Allden K, Poole C, Chantavanich S, Ohmar K, Aung NN, Mollica RF (1996) Burmese political dissidents in Thailand: trauma and survival among young adults in exile. American Journal of Public Health 86(11):1561–1569.10.2105/AJPH.86.11.1561Suche in Google Scholar

Andersen K-E (1978) Elements of Pwo Karen Buddhism. Copenhagen: The Scandinavian Institute of Asian Studies. Retrieved 14 April 2012.Suche in Google Scholar

Antonovsky A (1987) Unraveling the Mystery of Health – How People Manage Stress and Stay Well. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.Suche in Google Scholar

Azhar MZ, Varma SL (1995) Religious psychotherapy as management of bereavement. Acta Psychiatrica Scandinavica 91(4):233–235.10.1111/j.1600-0447.1995.tb09774.xSuche in Google Scholar

Baker DC (2003) Studies of inner life: The impact of spirituality on quality of life. Quality of Life Research 12 (Suppl. 1):51–57.10.1023/A:1023573421158Suche in Google Scholar

Bangkok Post 19.06.2017 (Zitierdatum: 18.01.2018), abrufbar unter http://travelwirenews.com/suicide-rate-alarming-at-myanmar-refugee-camp-161822/Suche in Google Scholar

Baumeister R F, Exline J J (2000) Self-control, morality and human strength. Journal of Social and Clinical Psychology 19:29–42.10.1521/jscp.2000.19.1.29Suche in Google Scholar

Belak B (2002) Chiang Mai: Images Asia. Gathering Strength; Women from Burma on their Rights. Chiang Mai: Images Asia.Suche in Google Scholar

Benner MT, Muangsookjarean A, Sondorp E, Townsend J (2008) Neglect of refugee participation. Forced Migration Review:30.Suche in Google Scholar

Benner MT, Townsend J, Kaloi W, Htwe K, Naranichakul N, Hunnangkul S, Carrara VI, Sondorp E (2010) Reproductive Health and quality of life of young Burmese refugees in Thailand. Conflict and Health 4:5.10.1186/1752-1505-4-5Suche in Google Scholar

Boehnlein JK, Kinzie JD (1995) Refugee trauma. Overview. Transcultural Psychiatric Research Review 32:223–252.10.1177/136346159503200301Suche in Google Scholar

Brock D (1993) Quality of Life measures in health care and medical ethics. In: Sen A, Nussbaum M. Quality of Life. Oxford: Oxford University Press 1993, 12:473–484. Suche in Google Scholar

Cardozo BL, Talley L, Burton A, Crawford C (2004) Karenni refugees living in Thai-Burmese border camps: traumatic experiences, mental health outcomes, and social functioning. Social Science & Medicine 58 (12):2637–2644.10.1016/j.socscimed.2003.09.024Suche in Google Scholar

Checci F, Elder G, Schäfer M, Drouhin E, Legros D (2003) Consequences of armed conflict for an ethnic Karen population. Lancet 362:74–75.10.1016/S0140-6736(03)13813-5Suche in Google Scholar

Cheesman N (2002) Seeing ‘Karen’ in the Union of Myanmar”. Asian Ethnicity. Carfax Publishing. 3 (2).10.1080/14631360220132736Suche in Google Scholar

Choi I, Nisbett R E, Norenzayan A (1999) Causal Attribution Across Cultures: Variation and Universality. Psychological Bulletin 125 (1):47–6310.1037/0033-2909.125.1.47Suche in Google Scholar

Cook TL, Shannon PJ, Vinson GA, Letts JP, Dwee E (2015) War trauma and torture experiences reported during public health screening of newly resettled Karen refugees: a qualitative study. BMC (biomedcentral) International Health and Human Rights 15:8–23.10.1186/s12914-015-0046-ySuche in Google Scholar PubMed PubMed Central

Cook TL, Shannon PJ, Vinson GA, Letts JP, Dwee E (2015) War trauma and torture experiences reported during public health screening of newly resettled Karen refugees: a qualitative study. BMC International Health and Human Rights 15:8. 10.1186/s12914-015-0046-ySuche in Google Scholar PubMed PubMed Central

Davis RE (2000) Refugee experiences and Southeast Asian women’s mental health. Western Journal of Nursing Research 22(2):144–162.10.1177/01939450022044331Suche in Google Scholar PubMed

DeMarinis V (2013) Existential meaning-making and ritualizing for understanding mental health function in cultural context. In: Westerink H (Hg.) Constructs of meaning and religious transformation. Vienna: Vienna University Press. 207–221.10.14220/9783737000994.207Suche in Google Scholar

Drescher KD, Foy DW (2008) When they come home: Posttraumatic stress, moral injury, and spiritual consequences for veterans. Reflective Practice: Formation and Supervision in Ministry 28:85–102.Suche in Google Scholar

Edward KL, Warelow P (2005) Resilience: when coping is emotionally intelligent. Journal of the American Psychiatric Nurses Association 11:101–102.10.1177/1078390305277526Suche in Google Scholar

Eisenbruch M (1983) Cross cultural aspects of bereavement and its health consequences. Paper prepared for the Institute of Medicine, Washington, D.C.Suche in Google Scholar

Falb KL, McCormick MC, Hemenway D, Anfinson K, Silverman JG (2014) Symptoms associated with pregnancy complications along the Thai-Burma border: the role of conflict violence and intimate partner violence. Matern Child Health Journal 18:29–37.10.1007/s10995-013-1230-0Suche in Google Scholar PubMed

Geertz C (1973) The Interpretation of Culture. New York: Basic Books.Suche in Google Scholar

Gire J (2014) How Death Imitates Life: Cultural Influences on Conceptions of Death and Dying. Online Readings in Psychology and Culture 6(2).10.9707/2307-0919.1120Suche in Google Scholar

Goodman H J (2004) Coping with trauma and hardship among unaccompanied refugee youths from Sudan. Qualitative Health Research 14(9):1177–1196.10.1177/1049732304265923Suche in Google Scholar PubMed

Hassan G, Kirmayer LJ, Mekki-Berrada A, Quosh C, Chammay R, Deville-Stoetzel JB, Youssef A, Jefee-Bahloul H, Barkeel-Oteo A, Coutts A, Song S, Ventevogel P (2015) Culture, context and the mental health and psychosocial wellbeing of Syrians: A review for mental health and psychosocial support staff working with Syrians affected by armed conflict. Geneva: UNHCR.10.1017/S2045796016000044Suche in Google Scholar PubMed PubMed Central

Hayami Y (2011). Pagodas and prophets: Contesting sacred space and power among Buddhist Karen in Karen state. Journal of Asian Studies. Association for Asian Studies. 70 (4):1083–1105.10.1017/S0021911811001574Suche in Google Scholar

Hoge EA, Austin ED, Pollack MH (2007) Resilience: Research evidence and conceptual considerations for posttraumatic stress disorder. Depression & Anxiety 24:139–152.10.1002/da.20175Suche in Google Scholar PubMed

Horstmann A, Cole T (2015) The Focus. State violence, state building. The Newsletter of the International Institute for Asian Studies 71, Summer 2015. Suche in Google Scholar

IASC Reference Group for Mental Health and Psychosocial Support in Emergency Settings (2010) Mental health and psychosocial support in humanitarian emergencies: What should humanitarian health actors know? Geneva. (https://www.who.int/mental_health/publications/what_should_humanitarian_health_actors_know/en/).Suche in Google Scholar

James W (2012) The varieties of religious experience: A study in human nature. Being the Gifford Lectures on natural religion delivered at Edinburgh in 1901–1902. Oxford: Oxford World’s Classics paperback.Suche in Google Scholar

Kaiser P (2007) Religion in der Psychiatrie. Eine (un-)wusste Verdrängung. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. 381–433.Suche in Google Scholar

Kaiser P, Benner MT (2003) Religion als Ressource: Die Karen in Flüchtlingslagern an der Thailändisch-Burmesischen Grenze. Curare 26 (1+2):37–52.Suche in Google Scholar

Keenan P (2010) Faith at a crossroads. Karen Heritage: Volume 1 – Issue 1, Religions and beliefs of the Karen people of Burma. From the original on 26 October 2010. Suche in Google Scholar

Kelly BD (2011) Self-immolation, suicide and self-harm in Buddhist and Western traditions. Transcult Psychiatry 48:299–317.10.1177/1363461511402869Suche in Google Scholar PubMed

Koenig HG, King DE, Carson VB (2012, (2nd ed.)) Handbook of religion and health. Oxford: Oxford University Press. 53–122. Suche in Google Scholar

Masten AS (2001) Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist 56:227–238.10.1037/0003-066X.56.3.227Suche in Google Scholar

Masten AS (2011) Resilience in children threatened by extreme adversity: Framework for research, practice, and translational synergy. Development and Psychopathology 23:493–506.10.1017/S0954579411000198Suche in Google Scholar

McCullough ME (2000) Forgiveness as a human strength: Theory, measurement, and links to well-being. Journal of Social and Clinical Psychology 19:43–55.10.1521/jscp.2000.19.1.43Suche in Google Scholar

Mollica RF, Cui X, McInnes K, Massagli MP (2002) Science-based policy for psychosocial interventions in refugee camps: a Cambodian example. Journal of Nervous and Mental Disease 190(3):158–166.10.1097/00005053-200203000-00004Suche in Google Scholar

Panter-Brick C, Eggerman M (2012) Understanding culture, resilience, and mental health: The production of hope. In: Ungar M (ed.) The social ecology of resilience. New York: Springer. 369–386.10.1007/978-1-4614-0586-3_29Suche in Google Scholar

Pargament KI (2014/2018) The Wasan Island talk with Eckhard Frick and Traugott Roser. Spiritual Care 7:215–218.10.1515/spircare-2017-0055Suche in Google Scholar

Pargament KI, Cummings J (2010) Anchored by faith: Religion as a resilience factor. In J. W. Reich, A. J. Zautra, & J. S. Hall (Eds.), Handbook of adult resilience. New York, NY, US: Guilford Press. 193–210.Suche in Google Scholar

Pargament KI, Zinnbauer BJ, Scott AB, Butter EM, Zerowin J, Stanik P (1998) Red flags and religious coping: identifying some religious warning signs among people in crisis. Journal of Clinical Psychology 54 (1):77–89. 10.1002/(SICI)1097-4679(199801)54:1<77::AID-JCLP9>3.0.CO;2-RSuche in Google Scholar

Pierret T (2014) The Syrian Baath Party and Sunni Islam: Conflicts and connivance. Brandeis University. Middle East Brief. February 2014 No. 77. Excerpt from Pierret T (2013) Religion and state in Syria: The Sunni Ulama from coup to revolution. New York: Cambridge University Press. 10.1017/CBO9781139207720Suche in Google Scholar

Richardson G E (2002) The metatheory of resilience and resiliency. Journal of Clinical Psychology 58:307–321.10.1002/jclp.10020Suche in Google Scholar

Savic M, Chur-Hansen A, Mahmood MA, Moore VM (2016) “We don´t have to go and see a special person to solve this problem.” Trauma, mental health beliefs and processes for addressing “mental health” issues among Sudanese refugees in Australia. International Journal of Social Psychiatry 62:76–83.10.1177/0020764015595664Suche in Google Scholar

Shannon PJ, Vinson GA, Wieling E, Cook T, Letts J (2015) Torture, war trauma and mental health symptoms of newly arrived Karen refugees. Journal of Loss and Trauma 20 (6):577–590.10.1080/15325024.2014.965971Suche in Google Scholar

Snyder CR (2000) The past and possible futures of hope. Journal of Social and Clinical Psychology 19:11–28.10.1521/jscp.2000.19.1.11Suche in Google Scholar

TBC (2018) The border consortium refugee camp populations: May 2018 (Zitierdatum: 28.07.2018), abrufbar unter http://www.theborderconsortium.org bzw. https://www.burmalink.org/background/thailand-burma-border/displaced-in-thailand/refugee-camps/)Suche in Google Scholar

Ventevogel P (2016) Borderlands of mental health: Explorations in medical anthropology, psychiatric epidemiology and health systems research in Afghanistan and Burundi. PhD thesis. Faculty of Social and Behavioral Sciences (FMG): Amsterdam Institute for Social Science Research (AISSR). Suche in Google Scholar

WHO Suicide rates (Zitierdatum 28.07.2018), abrufbar unter http://www.who.int/gho/mental_health/suicide_rates/en/)Suche in Google Scholar

Zwang J (2017) KAP-B Survey 2017 report, internal report to Malteser International. Cologne: Malteser International.Suche in Google Scholar

Published Online: 2020-06-16
Published in Print: 2020-10-09

© 2020 Walter de Gruyter GmbH, Berlin/Boston

Artikel in diesem Heft

  1. Frontmatter
  2. Frontmatter
  3. Editorial
  4. Editorial
  5. Spiritueller Impuls
  6. The Untitled Images
  7. Originalia
  8. Spirituelle Bedürfnisse schwer kranker Menschen mit Fluchterfahrung. Herausforderungen für die Palliativversorgung
  9. Religiöse und spirituelle Bedürfnisse bei traumatisierten muslimischen Patienten in Sarajevo
  10. Religious belief as a resilience factor in a long-term refugee setting at the Thai-Myanmar Border, Southeast Asia
  11. Soziales Trauma, Flucht und epistemisches Vertrauen
  12. Reue als nützliche Selbstentmächtigung
  13. Essays
  14. Trösten in der Begleitung von geflüchteten Menschen
  15. Existenzielle Wiedergutmachung in der Bewältigung von Traumata
  16. Kasuistik
  17. Veränderungen religiöser Identität bei Menschen nach Flucht und Migration – Fallbeispiele
  18. Erfahrungsberichte
  19. Der unzerstörbare Kern – eine spirituelle Ressource
  20. Die tote Mutter atmen – Beim Wiederlesen von „Nahe Tage“
  21. Spirituelle Ressourcen transkulturell ins Gespräch bringen
  22. Interview
  23. Vorurteile und ihre Vorteile
  24. Spiritueller Impuls
  25. erschreckt und ermutigt ineins
  26. Das Stichwort
  27. Mystik
  28. Theodizee
  29. Depression
  30. Gender
  31. Rezensionen
  32. Gisela A. Cöppicus Lichtsteiner (2019) Wenn der Lebensfaden brennt. Spirituell-religiöse Erfahrungen Traumatisierter in der Katathym Imaginativen Psychotherapie. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. ISBN 978-3-525-40385-3. 22,99 € (D), auch als E-Book PDF und als E-pub.
  33. Ednan Aslan, Magdalena Modler-El Abdaoui, Dana Charkasi (2015): Islamische Seelsorge; Eine empirische Studie am Beispiel von Österreich. Wiesbaden: Springer VS. ISBN-13: 978-3658082666 280 Seiten; Preis: 49,99 Euro
  34. Uwe Britten (Hg.) (2018) Psychotherapeutische Dialoge. Ulrich Clement und Ann-Marlene Henning im Gespräch mit Uwe Britten. Wenn es um das Eine geht: das Thema Sexualität in der Therapie. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. ISBN: 978-3-525-45195-3; 150 Seiten; Preis (D) 19.00 Euro
  35. Simon Peng-Keller & David Neuhold (Hg.) (2019) Spiritual Care im globalisierten Gesundheitswesen. Historische Hintergründe und aktuelle Entwicklungen. Darmstadt: wbg Academic. ISBN 978-3-534-40222-9; 278 Seiten, Preis: 38,00 €.
  36. Anemone Eglin (2019) Handauflegen mit Herz und Verstand. Hintergrund – Praxis – Reflexionen. Zürich: TVZ. ISBN 978-3-290-18214-4; 175 Seiten; Preis: 16,00 €.
  37. Tagungsbericht
  38. Sexualität und Religion – Problemfeld, Tabu und Ressource
  39. Mitteilungen
Heruntergeladen am 16.12.2025 von https://www.degruyterbrill.com/document/doi/10.1515/spircare-2018-0065/pdf
Button zum nach oben scrollen