Zusammenfassung
Soziale Probleme spielen in der hausärztlichen Versorgung häufig eine wichtige Rolle, aber es fehlt bisher an strukturierten Versorgungskonzepten. Beim Social Prescribing vermitteln Hausärzt:innen an Link Worker, die Patient:innen helfen, passende soziale Angebote vor Ort in Anspruch zu nehmen. Social Prescribing könnte als Brücke zwischen medizinischer Versorgung und sozialen Angeboten große Wirkung zeigen. Für die Implementierung braucht es Evidenz und Konzepte zur Finanzierung und organisatorischen Verankerung von Link Workern.
Abstract
Social problems are common in primary care, but there is currently a lack of care concepts for such problems. In social prescribing, family doctors refer patients to link workers, who help them access appropriate social offers in the community. Social prescribing could have a major impact as a bridge between medical care and the community. Implementation requires evidence and concepts for financing and organizational anchoring of link workers.
Autorenerklärung
Autorenbeteiligung: Alle Autoren tragen Verantwortung für den gesamten Inhalt dieses Artikels und haben der Einreichung des Manuskripts zugestimmt. Finanzierung: Die Autoren erklären, dass sie keine finanzielle Förderung erhalten haben. Interessenkonflikt: WJH und HN berichten über Drittmittel der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG), des Bundesministeriums für Forschung, Technologie und Raumfahrt (BMFTR), des Bundesgesundheitsministeriums (BMG), des Innovationsfonds beim Gemeinsamen Bundesausschuss und der Europäischen Kommission (Horizont Europa). WJH und HN sind Mitglieder der AG Soziale Gesundheit der Deutschen Gesellschaft für Allgemeinmedizin und Familienmedizin (DEGAM) und Gründer des Kompetenznetzwerks Social Prescribing. WJH ist stellvertretender Vorstand der Social Prescribing and Community Orientation Special Interest Group (WESIG) der World Organization of Family Doctors (WONCA) Europe. NJ ist Mitglied des Kompetenznetwerks Social Prescribing. Ethisches Statement: Für die Forschungsarbeit wurden weder von Menschen noch von Tieren Primärdaten erhoben.
Author Declaration
Author contributions: All authors have accepted responsibility for the entire content of this submitted manuscript and approved submission. Funding: Authors state no funding involved. Conflict of interest: WJH and HN report research grants from the German Research Foundation (DFG), the German Ministry of Research and Education (BMBF), and the Innovation fund of the Federal Joint Committee of Germany (Innovationsfonds beim Gemeinsamen Bundesausschuss) and the European Commission (Horizon Europe). They are members of the “Social health” (Soziale Gesundheit) working group of the German College of General Practitioners and Family Physicians (DEGAM) and members of the German Competence Network Social Prescribing. WJH is vice chair of the Social Prescribing and Community Orientation Special Interest Group (WESIG) of World Organization of Family Doctors (WONCA) Europe. He NJ is a member of the German Competence Network Social Prescribing. Ethical statement: Primary data for human nor for animals were not collected for this research work.
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