Home Antibiotikaresistenzen im klinischen Umfeld: Abwasser als unsichtbarer Hotspot
Article
Licensed
Unlicensed Requires Authentication

Antibiotikaresistenzen im klinischen Umfeld: Abwasser als unsichtbarer Hotspot

  • Alexander Voigt EMAIL logo and Carsten Felder
Published/Copyright: November 30, 2022

Zusammenfassung

Das Abwasser von Krankenhäusern ist für Patienten und medizinisches Personal nicht sichtbar, für die Betrachtung von Antibiotikaresistenzen im klinischen Umfeld aber von großer Bedeutung. Denn Siphons in Nasszellen sind in der Lage, Antibiotikarückstände über einen längeren Zeitraum zu speichern. In diesen Systemen besteht das Risiko der Verbreitung und Neuentwicklung von Antibiotikaresistenzen. Krankenhausabwasser emittiert darüber hinaus Antibiotikarückstände und antibiotikaresistente Bakterien in das kommunale Abwasser und stellt somit einen Punktemittenten für den weiterführenden Eintrag in die aquatische Umwelt dar.

Abstract

Hospital wastewater is not visible to patients and medical staff, but it is essentially related to antibiotic resistances in clinical settings. One possible reason for this is, that water drain pipes are capable of storing antibiotic residues over a long period of time. In these systems, there is a risk of antibiotic resistance spreading and developing. In addition, antibiotic residues and antibiotic-resistant bacteria enter municipal wastewater via hospital wastewater, which represents a point emitter for the further entry into the aquatic environment.


*Korrespondenz: Dr. Alexander Voigt, Chemisches und Veterinäruntersuchungsamt Rheinland, AöR - Abteilung 2, Winterstraße 19, 50354 Hürth, Germany

  1. Autorenerklärung

  2. Autorenbeteiligung: Die Autoren tragen Verantwortung für den gesamten Inhalt dieses Artikels. Finanzierung: Die Autoren erklären, dass sie keine finanzielle Förderung erhalten haben. Interessenkonflikt: Die Autoren erklären, dass kein wirtschaftlicher oder persönlicher Interessenkonflikt vorliegt. Ethisches Statement: Für die Forschungsarbeit wurden weder von Menschen noch von Tieren Primärdaten erhoben.

  3. Author Declaration

  4. Author contributions: All authors have accepted responsibility for the entire content of this submitted manuscript and approved submission. Funding: Authors state no funding involved. Conflict of interest: Authors state no conflict of interest. Ethical statement: Primary data neither for human nor for animals were collected for this research work.

Literatur

1. World Health Organization (WHO). Antibiotic resistance (12.07.2022). https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/antibiotic-resistance.Search in Google Scholar

2. Voigt AM. Die Untersuchung von wässrigen Matrices auf Rückstände antibiotisch wirksamer Substanzen mittels LC-MS/MS. Bonn: Dissertation, 2020.Search in Google Scholar

3. Westphal-Settele K, Konradi S, Balzer F, Schönfeld J, Schmithausen R. Die Umwelt als Reservoir für Antibiotikaresistenzen - Ein wachsendes Problem für die öffentliche Gesundheit? Bundesgesundheitsbl 2018;61:533–42.10.1007/s00103-018-2729-8Search in Google Scholar PubMed

4. Ruppelt JP, Pinnekamp J, Tondera K. Elimination of micropollutants in four test-scale constructed wetlands treating combined sewer overflow. Influence of filtration layer height and feeding regime. Water Res 2020;169:115214.10.1016/j.watres.2019.115214Search in Google Scholar PubMed

5. Voigt AM, Ciorba P, Döhla M, Exner M, Felder C, Lenz-Plet F, et al. The investigation of antibiotic residues, antibiotic resistance genes and antibiotic-resistant organisms in a drinking water reservoir system in Germany. Int J Hyg Environ 2020;224:113449.10.1016/j.ijheh.2020.113449Search in Google Scholar PubMed

6. Mercan S, Kuloglu M, Tekin T, Turkmen Z, Dogru AO, Safran AN, et al. Wastewater-based monitoring of illicit drug consumption in Istanbul: Preliminary results from two districts. Sci Total Environ 2019;656:231–8.10.1016/j.scitotenv.2018.11.345Search in Google Scholar PubMed

7. Medema G, Heijnen L, Elsinga G, Italiaander R, Anke Brouwer A. Presence of SARS-Coronavirus-2 RNA in sewage and correlation with reported COVID-19 prevalence in the early stage of the epidemic in The Netherlands. Environ Sci Technol Lett 2020;7:511–6.10.1021/acs.estlett.0c00357Search in Google Scholar

8. Wise J. Poliovirus is detected in sewage from north and east London. Br Med J 2022;377:o1546.10.1136/bmj.o1546Search in Google Scholar PubMed

9. Voigt AM, Zacharias N, Timm C, Wasser F, Sib E, Skutlarek D, et al. Association between antibiotic residues, antibiotic resistant bacteria and antibiotic resistance genes in anthropogenic wastewater – An evaluation of clinical influences. Chemosphere 2020;241:125032.10.1016/j.chemosphere.2019.125032Search in Google Scholar PubMed

10. Ben Zakour NL, Alsheikh-Hussain AS, Ashcroft MM, Khanh Nhu NT, Roberts LW, Stanton-Cook M, et al. Sequential acquisition of virulence and fluoroquinolone resistance has shaped the evolution of Escherichia coli ST131. mBio 2016;7:e00347–16.10.1128/mBio.00958-16Search in Google Scholar PubMed PubMed Central

11. Treepong P, Kos VN, Guyeux C, Blanc DS, Bertrand X, Valot B, et al. Global emergence of the widespread Pseudomonas aeruginosa ST235 clone. Clin Microbiol Infect 2018;24:258–66.10.1016/j.cmi.2017.06.018Search in Google Scholar PubMed

12. Booth A, Aga DS, Wester AL. Retrospective analysis of the global antibiotic residues that exceed the predicted no effect concentration for antimicrobial resistance in various environmental matrices. Environ Int 2020;141:105796.10.1016/j.envint.2020.105796Search in Google Scholar PubMed

13. Bengtsson-Palme J, Larsson DG. Concentrations of antibiotics predicted to select for resistant bacteria: proposed limits for environmental regulation. Environ Int 2016;86:140–9.10.1016/j.envint.2015.10.015Search in Google Scholar PubMed

14. Voigt AM, Färber HA, Wilbring G, Skutlarek D, Felder C, Mahn R. The occurrence of antimicrobial substances in toilet, sink and shower drainpipes of clinical units: a neglected source of antibiotic residues. Int J Hyg Environ 2019;222:455–67.10.1016/j.ijheh.2018.12.013Search in Google Scholar PubMed

Online erschienen: 2022-11-30
Erschienen im Druck: 2022-12-16

©2022 Walter de Gruyter GmbH, Berlin/Boston

Downloaded on 27.9.2025 from https://www.degruyterbrill.com/document/doi/10.1515/pubhef-2022-0083/html
Scroll to top button