Based on the systemic and life-long need for immunosuppressive drug therapy, patients after organ transplantation suffer from an increased risk of infectious complications and disease due to primary infection or reactivation with the human cytomegalovirus (CMV). In contrast, CMV infections in immunocompetent individuals are usually clinically silent. In recent years, significant advances have been made in the development of novel experimental approaches to quantify antigen-specific T-cells on the single cell level. These assays have been extensively characterised and evaluated as a novel diagnostic measure to analyse the individual immunocompetence towards CMV in a clinical setting. A close correlation was found between decreasing frequencies of CMV-specific T-cells and increasing viral load, whereas CMV-specific T-cells were stable in the absence of viral replication. Due to easy technical performance, limited sample volume and short processing times, the combined monitoring of CMV-specific T-cells and viral load represents a valuable diagnostic tool to identify patients at risk for CMV-related complications after organ transplantation. Zusammenfassung Bei Patienten nach Organtransplantation besteht aufgrund der Notwendigkeit einer systemischen und lebenslangen Gabe von Immunsuppressiva ein erhöhtes Risiko, infektiöse Komplikationen durch eine CMV-Primärinfektion oder -Reaktivierung zu erleiden. Demgegenüber zeigen CMV-Infektionen bei Immungesunden in der Regel einen klinisch unauffälligen Verlauf. In den letzten Jahren wurden neue experimentelle Verfahren zur Quantifizierung Antigen-spezifischer T-Zellen auf Einzelzellniveau entwickelt. Diese Verfahren wurden umfassend als neue Werkzeuge zur Analyse der individuellen CMV-spezifischen Immunkompetenz in der klinischen Routinedia-gnostik charakterisiert und evaluiert. Hier zeigte sich eine signifikante Assoziation zwischen einem Abfall CMV-spezifischer T-Zellen und einer Zunahme der Viruslast, während CMV-spezifische T-Zell-Frequenzen bei nicht nachweisbarer Viruslast stabil waren. Aufgrund der einfachen Handhabung, geringer Probenvolumina und kurzer Verarbeitungszeit stellt das kombinierte Monitoring von CMV-spezifischen T-Zellen und CMV-Viruslast ein wertvolles diagnostisches Werkzeug zur Identifizierung von Risikopatienten nach solider Organtransplantation dar.
Contents
- Immunhämatologie/Immunohematology
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September 23, 2008
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September 23, 2008
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- Point-of-Care-Testing
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Open AccessNon-invasive detection of colorectal cancer – do we still need the guaiac-based fecal occult blood test?1September 23, 2008
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Open AccessTest strip handling in screening for drugs of abuse in the clinical toxicological setting1February 24, 2009
- Buchbesprechung/Book Reviews
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Open AccessBuchbesprechungJune 11, 2008
- Originalarbeit/Original Paper
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- Ankündigung/Announcement
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Open AccessAnkündigung/AnnouncementJune 11, 2008
- Preisausschreibung
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June 11, 2008