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Pyogenic granuloma – Nd:YAG laser treatment in 450 patients

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Published/Copyright: July 29, 2015
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Abstract

Background and objective: Pyogenic granuloma (PG) also known as “eruptive hemangioma”, “granulation tissue-type hemangioma”, “granuloma gravidarum”, or “lobular capillary hemangioma”, are well-demarcated, rapidly exophytic growing benign, usually pedunculated red (vascular) tumors on skin or mucosa. They belong to the group of capillary angiomas, but differ from infantile hemangioma. Occurrence is mostly posttraumatic, but also spontaneously, especially in children and pregnant women. A high risk of complication as bleeding or infection results from the vulnerable surface. Conventional surgical excision, cautery or cryotherapy may lead to relapse in addition to visible scar formation. Thus we remove PGs using laser, in most of cases with a continuous wave Nd:YAG laser.

Methods: Before therapy, PGs of skin were initially rated in size and vascularization using color-coded duplex sonography. Usually the Nd:YAG laser (1064 nm) was employed. Laser settings and techniques were adjusted appropriately; i.e. pulsed, chopped or continuous wave for in-situ coagulation, in impression technique or by direct coagulation. Bigger and more pedunculated tumors have been coagulated at the base in a perpendicular fashion with bare fiber. The present paper is a retrospective cohort study of PGs which have been treated since the year 2000 in our clinic at the Ev. Elisabeth Klinik Berlin, Germany. In order to review our learning curve, the patients were divided into two groups according to the period of treatment: 1) patient group between the years 2000–2004; 2) patient group between the years 2005–2013.

Results: In total, 450 patients with 454 PGs were treated between the years 2000–2013. The size of PGs at time of treatment was 2–15 mm. Forty percent of PGs showed former bleeding. Seventy-six percent (n=344) of PGs occurred during the first two decades of life; 60% of cases in this group (n=205) occurred during the first 5 years of age. Taken as a whole, no gender predominance (♂: 52%; ♀: 48%) was found. Interestingly in the first year of age there was a male predominance (♂: 61%); in contrary a female predominance (♀: 63%) in middle age was seen. Eighty percent of angiomas were located in the head-neck region, particularly on eyelids. In the years 2000–2004, 70% of cases were treated with the Nd:YAG laser; a single session was sufficient in 93% of this cases, and the recurrence rate was 7%. In contrast, in the years 2005–2013, Nd:YAG laser treatment was performed in 94% of cases with a recurrence rate of less than 4%. The most effective application mode was the use of the Nd:YAG bare fiber technique, for both coagulation in situ and radical removal with <1% recurrences. No complications such as postoperative bleeding or infection appeared. Clinical outcome was scored by two independent evaluators blinded to type and number of treatments by rating the postoperative control images and could be completed for 199 out of 450 patients. The cosmetic results, especially in the facial area (containing lips and eyelids), were good or excellent in 60% of the cases (n=120).

Conclusions: Laser treatment proved to be a successful method with no relevant side effects or complications. Scarring was observed in 40% of the cases (n=79) and thus less compared with shave excision and cautery. Hence, it can be suggested to include the Nd:YAG laser into the options of first-line therapy for PGs.

Zusammenfassung

Hintergrund und Zielsetzung:Granuloma pyogenicum (PGs), auch bekannt als „eruptive Hämangiome“, „granulationsgewebeartige Hämangiome“, „Granuloma gravidarum“, oder „lobular kapilläre Hämangiome“, sind gut abgrenzbare, schnell exophytisch wachsende und in der Regel gutartige, gestielte, rote (vaskuläre) Tumoren der Haut oder der Schleimhaut. Sie gehören zu der Gruppe der kapillären Angiome, unterscheiden sich aber von den infantilen Hämangiomen. Sie treten hauptsächlich posttraumatisch auf, aber auch spontan, besonders bei kleinen Kindern und schwangeren Frauen. Aufgrund der empfindlichen Oberfläche besteht ein großes Risiko für Komplikationen wie Blutungen oder Infektionen. Konventionelle chirurgische Exzision, Kauterisation oder Kryotherapie können zu Rückfällen und Narbenbildung führen. Deshalb entfernen wir PGs mittels Laser, in den meisten Fällen mit einem cw Nd:YAG-Laser.

Methodik: Vor der Therapie wurden zunächst die Größe und die Ausdehnung der kutanen PGs mittels Farbdopplersonographie bestimmt. Für die meisten Behandlungen wurde der Nd:YAG-Laser (1064 nm) eingesetzt. Lasereinstellungen und Techniken wurden entsprechend angepasst; z. B. gepulst, getaktet oder cw bei lokaler Koagulation mit Impressionstechnik oder mit direkter Koagulation im Non-Contact-Modus. Größere und gestielte Tumoren wurden an der Basis zuerst mit der “bare fiber” koaguliert, dann abgesetzt. Die vorliegende retrospektive Kohortenstudie analysiert die Behandlungsergebnisse an unserer Klinik über einen Zeitraum von 2000–2013. Zur überprüfung unserer Lernkurve erfolgte die Auswertung in zwei Gruppen in Abhängigkeit vom Behandlungszeitraum: 1.) Patienten, die im Zeitraum 2000–2004 behandelt wurden; 2.) Patienten, die im Zeitraum 2005–2013 behandelt wurden.

Ergebnisse: Insgesamt wurden 450 Patienten mit 454 PGs in der Zeit von 2000–2013 behandelt. Die Größe der PGs lag zwischen 2 und 15 mm. 40% der PGs zeigten vorhergehende Blutungen. 76% (n=344) der PGs traten während der ersten beiden Lebensjahrzehnte auf; 60% der Fälle in dieser Gruppe (n=205) traten während der ersten 5 Lebensjahre auf. Im Ganzen fanden wir eine gleichmäßige Verteilung auf beide Geschlechter (♂: 52%; ♀: 48%). Interessanterweise gibt es jedoch im ersten Lebensjahr eine männliche Dominanz (♂: 61%), im Gegensatz dazu eine weibliche Dominanz in der mittleren Altersgruppe (♀: 63%). 80% der Angiome befanden sich im Kopf-Nacken-Bereich. Zwischen 2000–2004 wurden 70% der Fälle mit dem Nd:YAG-Laser behandelt; in 93% dieser Fälle reichte eine Sitzung aus. Die Rückfallrate betrug 7%. Zwischen 2005–2013 wurden 94% der Fälle mit dem Nd:YAG-Laser behandelt bei einer Rückfallrate von 4%. Am effektivsten war die Anwendung des Nd:YAG-Lasers mit der “bare fiber”, sowohl bei lokaler Koagulation als auch radikaler Entfernung mit einer Rückfallrate von <1%. Es kam zu keinen Komplikationen, wie postoperativen Blutungen oder Infektionen. Die Beurteilung des klinischen Ergebnisses erfolgte durch zwei unabhängige, hinsichtlich Art und Anzahl der Behandlungen verblindete, Gutachter anhand der postoperativen Kontrollbilder und konnte für 199 der 450 Patienten abgeschlossen werden. Die kosmetischen Ergebnisse, besonders im Gesicht (mit Lippen und Augenlidern) waren in 60% (n=120) der Fälle gut oder exzellent.

Fazit: Die Nd:YAG-Laserbehandlung hat sich als erfolgreiche Methode mit geringen Nebenwirkungen oder Komplikationen erwiesen. Die Sicherheit der Behandlung ist wie bei der tangentialen Exzision mit Elektrokoagulation hoch. Narben sind bei der Lasertherapie seltener, deshalb sollte der Nd:YAG-Laser in die erste Reihe der Therapieoptionen der PGs eingeordnet werden.


Corresponding author: Dr.med. Carsten M. Philipp, Ev. Elisabeth Klinik Berlin, Zentrum Lasermedizin, Lützowstr. 24-26, 10785 Berlin, Germany, e-mail:

Acknowledgments

A great compliment goes to the team. Registration and coordination, nurses, medical physicists and medical doctors worked together in order to make treatments a positive experience for the patients and their families.

References

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Received: 2015-5-5
Revised: 2015-6-12
Accepted: 2015-6-12
Published Online: 2015-7-29
Published in Print: 2015-8-1

©2015 by De Gruyter

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