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Treatment of stem fractures in tumor prostheses by connecting different systems with a special adapter / Behandlung von Schaftfrakturen bei Tumorprothesen durch Kopplung verschiedener Prothesensysteme mit einem speziellen Adapter

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Published/Copyright: November 25, 2009
Biomedical Engineering / Biomedizinische Technik
From the journal Volume 54 Issue 6

Abstract

In long-term survivors, oncologic surgeons are regularly faced with the problem of revising stem breakage of first generation Kotz modular femoral and tibial reconstruction system (KMFTR) prostheses. To avoid a whole prosthesis-exchange, we invented an adapter which allows connecting original KMFTR devices to new modular universal tumor and revision system (MUTARS) components. The adapter was used in 10 patients after a mean time span of 16.6 years after primary implantation of KMFTR prostheses. Reasons for revision included femoral stem breakage in five cases, breakage of tibial component in three cases and periprosthetic fracture in two cases (one femoral, one tibial). The femoral stem (three cases), the tibial stem (two cases) or the tibial plateau and body (two cases) were exchanged to MUTARS and connected to the remaining KMFTR parts. Three cases were converted to a total femur. Postoperative complications included one cone-dislocation and one aseptic loosening. In all patients, the pre-incidence function could be restored. The mean Musculoskeletal Tumor Society score was 81.7% of normal function. The presented adapter enables restoration of the long-term extremity function with relatively minor revision.

Zusammenfassung

Bei Langzeit-Überlebenden mit Tumorprothesen sehen sich Orthopäden regelmäßig mit dem Problem konfrontiert, Schaftbrüche von Kotz Modular Femoral and Tibial Reconstruction System (KMFTR)-Prothesen der ersten Generation revidieren zu müssen. Um einen komplikationsträchtigen kompletten Prothesenwechsel vermeiden zu können, haben wir einen speziellen Adapter entwickelt, welcher erlaubt, Original-KMFTR-Teile mit neuen Modular Universal Tumor and Revision System (MUTARS)-Komponenten zu koppeln. Dieser Adapter wurde bei 10 Patienten, im Mittel 16,6 Jahre nach Primärimplantation einer KMFTR-Prothese, eingesetzt. Revisionsgrund war ein femoraler Schaftbruch in 5 Fällen, ein Bruch der Tibiakomponente in 3 Fällen und eine periprothetische Fraktur in 2 Fällen. Entweder wurde der Femurschaft (3 Fälle), der Tibiaschaft (2 Fälle) oder das Tibiaplateau gemeinsam mit dem Prothesenkorpus (2 Fälle) auf das MUTARS gewechselt und mit den verbliebenen KMFTR-Komponenten gekoppelt; drei Fälle wurden so in ein totales Femur konvertiert. Als postoperative Komplikationen traten eine Konus-Dislokation und eine aseptische Lockerung auf. Für alle Patienten konnte die Extremitätenfunktion wiederhergestellt werden. Der mittlere Musculoskeletal Tumor Society Score betrug 81,7% der Normalfunktion. Unter Verwendung des hier vorgestellten Adapters ist es möglich, die Langzeit-Extremitätenfunktion mit einem verhältnismäßig kleinen operativen Eingriff wiederherzustellen.


Corresponding author: Maurice Balke, MD, Department of Orthopedic Surgery, University of Muenster, Albert-Schweitzer-Str. 33, 48149 Muenster, Germany Phone: +49-251-83-47902 Fax: +49-251-83-47989

Received: 2009-2-12
Accepted: 2009-8-10
Published Online: 2009-11-25
Published in Print: 2009-12-01

©2009 by Walter de Gruyter Berlin New York

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  12. Contents index Biomed Tech volume 54 (2009)
  13. Author index Biomed Tech volume 54 (2009)
  14. Author index Biomed Tech volume 54 (2009)
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