PART TWO

Extending the Politics of Free Speech



This page intentionally left blank



8 Designing Limits on Public Speaking:
The Case of Hungary

SUSAN GAL

Introduction

Anthropologists have long asserted that all speech — indeed all expression — is
constrained by social and linguistic conventions — that is, by political and cul-
tural principles. Linguistic anthropologists have noted, in addition, that state-
ments about language and language use — for instance, as “free” and “unfree”
speech — are never only about language and are never only statements; they
are also forms of action. As statements, they are reflexive metadiscourse and
entail evaluations of other features of social life than language; as action, they
display and often transform aspects of speakers’ identities, values, and institu-
tions. Reflexive metadiscourse — talk-about-talk — defines the social scene of
speaking while enabling speakers/listeners to take up ideological locations in
such scenes and in social life more broadly. “Ideological” is here understood
as a positioned stance, within a world of alternatives, and not a matter of truth
or falsity. Ideologies, in this sense, are frames about linguistic and expressive
practice, with consequences for all social projects — motivating, justifying,
and changing them (Gal and Irvine 2019). Importantly, metadiscourses about
speech and its limits are always comparative; they imply a differentiating vi-
sion, establishing relations of contrast and often disputes among ways of (non)
speaking and among those who speak.

In any comparison, many possible dimensions of contrast and sameness
can be defined. Comparison itself is ideological work, and techniques of
comparison differ in their starting points and consequences (Gal 2016).
Standardizing measurement that submits each example to the same widely
agreed-upon and often quantitative scale is a technique that erases the inter-
ested viewpoint from which the measures are made. Nevertheless, there is
always a perspective, a point of departure, even if hidden. Decisions must
be made about what is worth measuring and with what metric. Another tech-
nique of comparison divides the world into binaries: modern/traditional,



170 Susan Gal

public/private, North/South, liberal/authoritarian. Though not necessarily a
quantitative metric, it can be fitted with numbers. It is familiar in social sci-
ence and ubiquitous in the social world generally. Notably, it is amenable to
fractal recursions that redivide each side — for example, finding the modern
in tradition, the public in the private, and so on. This often lines up with
an us/them distinction in which the analyst participates. It can create hier-
archical scales along which ethnographic examples are placed, valuing or
critiquing one side or perhaps the binary itself (Gal 2002; Candea in this vol-
ume). Indeed, during the Cold War, the rubric “freedom of speech” became a
brand of the United States and its allies (the self-styled “free world”). Frac-
tal recursions of this contrast were evident as further subdivisions evincing
the same distinction within both sides in that era. In this chapter, I offer a
related comparison, finding similarity, not difference, in the handling of the
Cold War divide (as pluralism vs. centralized control).

Within a single chronotope — Hungarian public talk in the early twenty-first
century — I juxtapose three disputes about constraints on speech. In each, there
is an element of “design,” a matter of “form-giving” through situated action,
with design defined as an “invasive mode of intervention in the world” (Mur-
phy and Wilf 2021, 9). That is, each stretch of talk and action is arguably dealt
with in a way that is planned and organized for expected effects. The reigning
political party’s interests are effectively imposed to control the speech, despite
legal protections against such control by the government itself. The protections
are loudly avowed but at the same time undermined, hollowed out, often by
legal means. The overarching ideological distinction between pluralism and
centralized control is still in evidence. Yet the three disparate examples suggest
that the dedication to pluralism evident in Hungary before 2010 is systemati-
cally circumvented in practice by the Fidesz government that has gained power
since then. Evidence for this emerges in the way otherwise disparate incidents
unfold in quite similar ways.

In the first episode I describe, Hungary’s Prime Minister Viktor Orban
declared in a 2022 public address that Hungarians do not want to live in a
“mixed-race society.” Much discussion followed, interpersonally and in mass
media: Did Orban overstep legal constraints against harmful speech in a lib-
eral, pluralist society? This reverses the more common concern about speech
limits imposed by governments — today, Orban and his party are, in effect,
Hungary’s government. I examine the “recipient design” of the speech and the
scandal it evoked. How was responsibility for it deflected and turned to Or-
ban’s advantage? The second incident occurred in 2018, when a humorist-jour-
nalist published a brief, satirical analogy between ancient Hungarian chiefs
who were plunderers and the current prime minister’s family. Protection of the
press against libel in such cases is inscribed in the Constitution. Yet anonymous
citizens claimed to have been harmed, and the journalist was heavily fined by



Designing Limits on Public Speaking: The Case of Hungary 171

the Hungarian Supreme Court. I ask how this legal manoeuvre was designed
and accomplished. In the final set of examples, the main independent Hun-
garian newspaper unexpectedly ceased operation from one day to the next in
October 2016. Many citizens were shocked by the closure of the popular paper
that often criticized the government. Official state news declared it folded due
to bankruptcy. Readers did not know what exactly to protest in this and numer-
ous similar cases of magazine and website closures. No laws were broken; no
one’s rights had been violated. Yet access to news and a range of opinion were
drastically curtailed.

In tracking talk-about-talk in these incidents, the focus here is on discus-
sions among literate Hungarians with higher education in person-to-person
exchanges with me and in a range of mass media that I have followed for
each example, including the reporting of the few independent websites and
magazines that are still in operation. The events were all well-publicized, but
puzzles and major disagreements remained in their characterization. They pro-
vide a glimpse of a wide-ranging design by Orban’s ruling party (Fidesz). The
importance of a plurality of voices and opinions in public expression is explic-
itly endorsed by government spokespersons. Newspapers, websites, and TV
and radio stations abound. Yet in the experience of participants and watchdog
organizations, public speech is curtailed and central control exerted, but the
government’s responsibility for that constriction is hard to locate and every-
where denied.

This pattern is also evident — as observers of Hungary have noted — in
legal, financial, scholarly, and artistic institutions whose routine activities
have been diminished, defunded, and hollowed out through legislation. The
institutions are not entirely destroyed — a carapace and an aura of legality
remain. Yet organizations capable of shaping public opinion and previously
run by trained personnel (theatres, museums, universities, the Academy of
Sciences) are now managed by the ruling political party’s loyalists, often
without the relevant skills, and with changed agendas. Some observers have
called this pattern “autocratic legalism,” and it has been noted in polities in
many regions. Popularly elected leaders, such as Prime Minister Orban, use
the rules and customs of a liberal order — the regulated and ideal separa-
tion of the economic, legal, and political sectors — to undermine that order’s
institutions (Corrales 2015). Kim Scheppele (2018, 545) summed up this
irony when she observed that they “dismantle by law the constitutional sys-
tems they inherit” in order to entrench themselves in office for the long-run
(see also Magyar 2013; Gal 2019). In the case of public speech, this might
well be called “media capture” (Selva 2020). I attend to the communicative,
language-related aspects — and the scalar reach — of these processes, show-
ing how they rely on a delicate handling of expectations about ideological
difference.



172 Susan Gal
Ideologies and Metapragmatic Struggles

Sometimes, disputes about public speech are matters of clashing ideologies.
Indeed, as Judith Irvine and I have argued, there are always alternative ide-
ologies that can be invoked in any scene, and all ideologies are inherently
contestable (see Gal and Irvine 2019). But Hungarian disputes today should
be distinguished from the grand Cold War ideological confrontations in Hun-
gary’s past. Presuppositions and explicit statements of what could/should be
expressed in Hungarian public life were quite different under state socialism —
now often captioned as an “authoritarian state” — than after that system’s de-
mise. Public expression in state socialism, especially in its early days, was
explicitly focused on a centralized shaping of citizen consciousness. For in-
stance, the ruling parties in East Germany, Hungary, and Romania during the
Cold War justified mass cultural production (the arts, schools, press and other
mass media) as cornerstones of their programs of social engineering, very
much a matter of design and planning (i.e., the inculcation of their avowed
values and the manufacture of their own legitimation). What did not fit these
goals was not allowed, and there were punishments. The black Ziguli car that
arrived at the journalist’s house at night to take him away was one result of
overstepping party directives and expectations about what could be said during
the height of the Cold War. In the West, this was stereotyped and derogated as
“ideologically motivated interdiction” or “information dictatorship” and was
usually called censorship (Boyer 2003).

Yet, as I have argued elsewhere (Gal 1991), the various rhetorical tech-
niques used in Eastern Europe in later years of the Cold War — allegory, cir-
cumlocution, suppressed premises, indirection, wooden bureaucratic speech,
“ready-made” shibboleths in talk (Boyer and Yurchak 2010), and “messages
between the lines” — were not limited to state socialism. They were also
evident in speech strategies of what was then called small-scale egalitar-
ian societies (Brenneis and Myers 1984). Roland Barthes (1957) discussed
many of them in explicating bourgeois images and formulas. And they were
and continue to be evident in the hidden messages (“dog whistles”) of pub-
lic media in capitalist-democratic social orders as well, even if quite differ-
ent contradictions were/are hidden from view in say, US public discourse,
than in Hungary (Stone 2004; MclIntosh and Mendoza-Denton 2020). By
the 1980s, before the system’s collapse in Hungary, canny observers and
participants diagnosed a situation in which artists and writers were seduced
into silent self-censorship in collaboration with, not against, state require-
ments. In short, the language ideologies of the late socialist period could be
summarized as “the artist and the censor — the two faces of the official [state]
culture — diligently and cheerfully cultivat[ing] the gardens of art together”
(Haraszti 1987, 7).



Designing Limits on Public Speaking: The Case of Hungary 173

Now, however, the general understanding avowed by domestic and foreign
observers alike is that Hungary, as a member of the European Union (EU) and
the North Atlantic Treaty Organization (NATO), is operating under the same
ideological presuppositions and political dispensation about public expression
as the rest — the West — of Europe. Pluralism and disparate voices are suppos-
edly everywhere in evidence, opinions of the left as well as the right. That
image enables Hungary to participate in the idealized and self-congratulatory
story about European “freedom of speech.” As the narrative goes: the dark
repressive forces of church, bourgeois morality, and the state have been giving
way, since the Enlightenment, to reason, progress, artistic creativity, pluralism,
and democracy (Rosenberg 2021). Never mind that this is not an accurate re-
flection of European publics today. Hungary’s post-1989 Constitution followed
this idealized playbook, rejecting communist-era arrangements concerning
speech by borrowing or building on Western models. It included safeguards
for a range of political speech in public and a diverse, autonomous press. Ac-
cordingly, early generations of post-socialist artists, journalists, and political
leaders celebrated “freedom of speech” and the achievement of a plurality of
voices in Hungarian mass media.

But within these expectations, disputes have flared, especially since 2010 and
the second rise to power of Victor Orban’s increasingly extreme-right Fidesz
party. It seems fitting to analyze these disputes not as ideological clashes, in the
Cold War mode, but as what Webb Keane (this volume) has called “metaprag-
matic struggles.” These are struggles that occur while more encompassing ideo-
logical presuppositions are shared among disputants. Metapragmatic struggles,
as [ understand the term, draw on alternative ways to define the particular situa-
tion at issue within a generally accepted acknowledgment that there is/should be
expression of diverse opinions about public policies, and that criticism of public
figures is important in a democracy, even one explicitly labelled an “illiberal”
democracy by Orban himself. The question becomes: Is the current event at
issue a case of politically or legally authorized and ethical expression, or some
other type of situation? What is appropriate expression in the given situation?
What values are enacted by the speech or event? Who or what is responsible for
the systematic limits on expression that are noticed and experienced by some?

Definition of an ongoing social interaction, as managed by participants, con-
stitutes a foundational topic in linguistic anthropology (Goffman 1981; Gump-
erz 1982; Duranti and Goodwin 1992). Metapragmatic categories name and
frame relationships and ways to change them in an ongoing event. In a familiar
example, two speakers in a Euro-American scene can transition from a relation
of strangerhood to amicable acquaintanceship with a mere change of address
forms (Silverstein 2003a). A simple matter of reducing the volume of one’s
voice can change a conversation from public to private. Keane’s proposal of the
term “metapragmatic struggle,” however, aims to highlight how fraught these



174 Susan Gal

metapragmatically mediated changes can become when they are scaled up, en-
tailing positions taken by groups, not individuals, and between opposed prin-
ciples in confrontation. It dramatizes the high social and ethical stakes when
cultural or political disputes pertain to key activities of an institution, and not to
single events. The incidents I discuss are metapragmatic struggles in institutions
of public speaking within an ostensibly shared ideological frame. Under the aegis
of a presumed pluralism, how is centralized, government control manifested —
and denied? How are news media captured by government control? These are
semiotic aspects of “autocratic legalism.” They are not a Hungarian specialty
but rather occur widely. That is precisely the reason they are important.

Orban Makes a Declaration

Prime Minister Viktor Orbén, in the hot July of 2022, made his annual, much-
awaited public speech to a large gathering of Fidesz party members and sym-
pathizers in a partially Hungarian-speaking town in Transylvania (Romania).
His party had won a fourth consecutive landslide election in the spring on the
basis of heavily gerrymandered voting. Sitting at a large table, outdoors and in
shirtsleeves, Orban joked: “In this heat we should all have ‘Fidesz spritzers,’
that’s two thirds to one third.” His audience laughed appreciatively. They
did not need to be told that this is the right proportion of wine and water for
“spritzers,” a favourite drink, and that it was also the proportion of Fidesz’s
supermajority. “Which shows,” Orban added, “that some things are forever.”
In addition to homey evocations of food and drink, the speech also quoted
English, Russian, and Latin phrases. The effect was of an expansive, folksy
schoolmaster instructing his charges about history, economics, culture, and
the war in Ukraine. World politics, he explained, operates like a layer cake,
a Dobos torta (another favourite) in which a key part is the “icing.” Orban’s
own Marxist education, with a similar metaphor, would have called it super-
structure: demography, migration, and gender. On these issues, he averred, the
West’s wrong-headed policies have put it in precipitous decline; people there
are anxious, no longer controlling the world’s energy supply and raw materials.
They are no longer the admired “West” but now a “post-West” that has lost its
values and is losing its position of global power.

That is where Hungary comes in. Loosely translating his points, I summa-
rize: We continue to have more burials than births. If we don’t change this,
sooner or later “they” [migrants] will steal away our country, they will inundate
and replace us.! Migration has divided Europe. In one half, Europeans and

1 “Ellakjék t6liink a Karpat-medencét” is a play on words equating “ellopjdk™ and “ellakjak”
(an archaism for settle): “they will settle/steal the Carpathian Basin away from us.”



Designing Limits on Public Speaking: The Case of Hungary 175

peoples from outside Europe live together. They are a world of mixed races.
Those countries are no longer nations, just conglomerations of peoples. They
are a post-West. We, on the other hand, are where different peoples living in
Europe mix with each other. We [the East] are now the real Europe. They [the
post-West] want to force us to be like them. The ideological trick of the inter-
national left is to claim that there has always been a mixture of races in Europe.
This is a cheat, an abuse of words, a semantic confusion.
The rest of the passage is worth quoting directly:

[Mi a] sajat eurdpai otthondban €16 népeknek vagyunk keveréke ... ezek a népek,
rdaddsul, egy ilyen hungaro-pannon madrtdsban Ossze is olvadnak, egy sajdt, dj
eurdpai kultirdt hozva létre. Ezért harcoltunk mindig ... Egymadssal hajlandéak
vagyunk keveredni, de nem akarunk kevert fajuvd vdlni. (emphasis added)

We are a mixture of European peoples who are living in our own home ... more-
over, we peoples melt together in a kind of Hungarian-Pannonian sauce, creating
our own new European culture. This is what we have always fought for ... We are
willing to mix with each other, but we do not want to become mixed-race people.?

The italicized words caused a scandal. The reaction was immediate, forceful,
and international. But why? There is not much new here in content. His audi-
ence knew, as did all of Europe and beyond, that Orbdn had for years spoken
against multiculturalism, immigration, migrants, and the cultural policies of
the EU. He had insisted on maintaining “ethnic homogeneity” in Hungary.
Ironically, in Transylvania, where Orban spoke, Magyar, Romanian, and Ger-
man speakers have long cohabited, sometimes in conflict. That was presum-
ably why the rejected “mixture” invoked past battles of “Europeans” against
Islam and “Arab civilization.”

Yet the targeting of Islam was not the first source of outrage. On the day
of the speech, one of his closest advisors of twenty years — who is Jewish —
resigned, saying these comments were Goebbels-esque, a reference to the
chief propagandist of Hitler’s Nazi Party. Soon the Academy of Sciences col-
lected protest signatures, objecting to “race” on scientific grounds; a legal suit
was filed against Orban by a former member of Parliament for violation of
a hate speech law that was and is on the books (the case was refused); op-
position parties expressed rage and shame; Hungarian Jewish organizations
reacted in anger, as did leading rabbis and Roma groups; the European Com-
mission’s vice-president called the speech “poisonous racism”; numerous Eu-
ropean heads of state protested; and the US Embassy mentioned no names but

2 All translations are my own.



176 Susan Gal

condemned “all ideologies, policies and rhetoric that give oxygen to the doc-
trines of hate and division.” The American mainstream press was even more
pointed in its sharply negative commentary.

Some observers in Hungary and elsewhere in Europe noted that the outrage
responded to Orban’s new choice of words. He moved from earlier incitements
against “migrants” to people of “mixed race,” which echoed a discourse of
race purity recalling anti-Semitic, Nazi rhetoric. This is the kind of talk, critics
said, that leads to genocide wherever it is heard. For these critics, Orban had
crossed a line; he had “gone too far.” Acknowledging and decrying the crimes
of the Holocaust has become a leading index of European identity and even
of virtue itself (Ozyiirek 2016). Therefore, Orbén’s speech was a provocation
that interpellated listeners well beyond the families of Holocaust survivors or
groups engaged in memorializing genocide.

Given these reactions, it is worth focusing on what linguistic anthropolo-
gists call “recipient design.” Speech is continually oriented towards address-
ees, and speakers are alert to potential uptakes, which influence their choices
(Bell 1984). In this lecture situation, Orban is the Goffmanian “animator” of
the speech and is also its “principal” — that is, the social actor responsible for its
message. But he was probably not the one who composed the words. Yet, as his
aide of twenty years who resigned on hearing the speech also noted, his custom
is to carefully read and edit the work of those who actually choose the words,
what Erving Goffman called the “authors.” And the authors had a problem:
since the start of the war in Ukraine, the term “migrant” and its accompany-
ing discourse have lost the negative aura so vehemently created by the Orbédn
publicity machine since 2015, when hundreds of thousands entered Europe via
Hungary from the Middle East and beyond. My own observations confirm that
many of those hostile to the waves of migrants from the east and south in 2015
were priding themselves in 2022 on their “openness” to helping those fleeing,
migrating west in the wake of the war in Ukraine.

Other expected audiences were European leaders. For them, “mixed-race”
discourse still carries the whiff of Nazi rhetoric and can be condemned as such,
but this is not its major effect. Axes of differentiation have shifted in Western
Europe. The difference considered “racial” in France, Germany, Italy, and Aus-
tria most saliently concerns postcolonial African, Caribbean, and Near Eastern
migrants and their children. I was in Vienna when Orban visited there just days
after his speech and I noted the way his rhetoric spoke to rightist politicians,
who sent approving messages, while enabling moderate ones to mouth ano-
dyne virtue gestures condemning anti-Semitism. Orban, along with his writers,
doubtless expected this. However, the recipients for which the passage was
most precisely designed were those in the American audience Orbdn would
face a few weeks later at the Conservative Political Action Conference (CPAC)
in Dallas, Texas. At that gathering, he was a keynote speaker, a kind of mascot



Designing Limits on Public Speaking: The Case of Hungary 177

for American rightist politics. He alluded, in English, to his earlier speech: “the
mainstream media will call me a racist and anti-Semite,” as indeed they did, to
the delight of many in his American archconservative audience. In the US, race
is again quite a different matter than in Hungary or Western Europe. It is key
to African-American and national politics. In the US, this rhetoric of “mixed
race” is more likely to evoke former president Obama and his allies than the
Holocaust.

It is a fair bet that Orban’s canny authors were well aware that discourses
of “race,” “racism,” and “anti-Semitism” were different in Texas than in Tran-
sylvania. Despite distinct uptakes, however, the repetition can enhance circu-
lation of discourses and may create political alliances across contrasting social
spaces, as has been the case in discourses of anti-gender (Gal 2019; Graff and
Korolczuk 2022). It is therefore relevant that by inviting an otherwise small-
scale politician to its annual meeting, CPAC was recruiting an eager Orban
into their project to build a global movement of the political right, in a “culture
war” around what they characterize as “God, homeland, family, freedom and
anti-gender.” These values are arrayed against what they label the “liberal val-
ues,” such as equality, separation of church and state, and rule of law.

The specifically metapragmatic struggle around the Transylvania speech,
however, was less grand, as revealed in subsequent commentary. The origi-
nal audience welcomed the “no mixed-race” announcement, thereby aligning
with Orbédn’s party. Yet the next day Orbdn announced that “[his] government
follows a zero tolerance policy on both anti-Semitism and racism,” and the
Prime Minister’s Office announced the speech was really about “immigration
and assimilation.” A week later, Orban met in Vienna with Austrian Chancellor
Karl Nehammer (OVP), who said — as expected — “we in Austria utterly reject
any trivializing of racism or even anti-Semitism.” Orbén also spoke about the
scandal to international news media:

It sometimes happens that I formulate things in ways that can be misunderstood.
This is about a civilizational position [in Hungary] ... it is not about racism but
about cultural differences ... [As everyone knows] I define myself as an anti-
immigration politician. This is not a racial [faji] question but a cultural question.
In politics no approach based on biology is possible; what is possible is a cultural
approach ... We want to maintain our civilization as it now is.

It was all a misunderstanding! In Hungary meanings are different! These
moves resemble “plausible deniability” as analyzed in other polities (Hodges
2020a), but its details closely track autocratic legalism. On the one hand, the
Hungarian Constitution, as rewritten by Fidesz (!), prohibits speech that insults
minority citizens (ethnic Germans, Jews, Roma). That is why a former Parlia-
ment member could attempt to sue Orban for his speech. On the other hand,



178 Susan Gal

Orbén’s defence alludes to this very law as his “no tolerance” policy. With
some listeners, he benefitted from the Nazi echo; with others, by distinguish-
ing Ukrainian from Arab migrants. For yet others, ironically, the “cultural”
explanation relied on Hungary’s supposed cultural-linguistic exceptionalism
in Europe, where observers cannot object to differences of “culture” and “civ-
ilization.” However denied retrospectively, the chosen term — faj, “race” — did
a lot of communicative work. It made Orbédn recognizable to potential allies in
the quite different context of US far-right politics. The reframings both stood
by the law, and undermined it.

The Dangers of Satire

The second example involves an incident in which Prime Minister Orban was
the subject of talk, not the speaker. A journalist’s opinion piece published in
2018 was found by the Hungarian Supreme Court (a body then newly reorgan-
ized and entirely restaffed with Fidesz loyalists) to violate a section inserted
into the Fourth Amendment of the Constitution in 2013.* The relevant section
states: “The right of freedom of expression may not be exercised with the aim
of violating the dignity of the Hungarian nation or of any national, ethnic,
racial or religious community. Persons belonging to such communities shall
be entitled to enforce their claims ... [against those] violating their human
dignity,” or their community’s reputation. It might seem that this insertion was
designed for the protection of minorities in Hungary, but its only use has been —
as in this case — for the protection of the majority. Anonymous complainants
charged that the article in the online version of the independent weekly HVG
had harmed Magyars (Hungarians). The initial court hearing the case and an
appellate court dismissed the charge. The Supreme Court overturning the ear-
lier decisions found the journalist guilty. Many legal discussions called the
Court’s act contradictory, illogical, mistaken, and a bad precedent. My obser-
vations are not about technical aspects of the law but rather the public metap-
ragmatic struggle around the journalist and the court.

The Court’s actions centred on a short satirical opinion piece by Arpad W.
Téta. The article was a commentary on an earlier news item. An EU com-
mission had, that week, found Orbédn’s son-in-law guilty of the corrupt use
of roughly US$32 million in EU funds. Yet the Hungarian (Fidesz-appointed)
prosecutor declined to start any criminal procedure against the son-in-law,

3 This amendment (and its media details) was harshly criticized by many journalists, opposition
parties, the EU, and the Venice Commission because it limits the powers of the Court and
allows arbitrary judgments, including fines for “imbalanced” and “insulting” reporting. This
touches on the provision discussed here.



Designing Limits on Public Speaking: The Case of Hungary 179

finding that there had been no crime. Téta’s article was a response to this situa-
tion. He wrote — facetiously, satirically — that the EU seemed to be puzzled by
the Orbdn government’s response, so he, the journalist, would offer to explain
it, to interpret it. Even my quick translation here conveys the tone:

Let me help you [EU] understand Orbdn’s message. He said: I'm going to con-
tinue to steal. Whatever money flows in next [from the EU], they [Orbén, his
family, friends] would like to keep it, this is not a crime here [in Hungary]. They
are ready to sign any postcard about liberal values and the rule of law, it doesn’t
cost a penny ... but they do not intend to have their relatives and friends locked
up. If this is what the rule of law dictates, the rule of law should go fuck itself. He
[Orban] didn’t destroy it just for fun.

This might seem heavy-handed as commentary, but it was not the part of the
article identified later as offensive. Téta’s next paragraph evoked the early me-
dieval chieftain Arpad. He led the Magyars who invaded the Carpathian Basin,
migrating from the east, between c. 900 and 950 CE. He and his tribesmen con-
ducted close to fifty raids for booty on Western European targets. These raids —
done either as hirelings of warring princes or on their own initiative — have long
been called “adventures” by nationalist historians, who have both aggrandized
these activities and minimized the harm done. Hence the title of Téta’s article:
“Magyars Don’t Steal, They Go on Adventures.” In his piece, Téta reached for
a striking historical parallel to critique the inaction of the EU in the face of the
accusations against the Orban family:

Arpéd chieftain didn’t drag all his marauders to military court for plundering the
whole of Europe. He honoured them. The robbery, arson, and violence — the so-
called adventures — were not stopped by European legal decisions either, but by
the Battle of Augsburg. It was there that the stinking Hungarian migrants repeat-
edly claimed that ravaging villages and monasteries were not crimes. The Euro-
pean knights, however, didn’t accept their rules of the game, nor their illiberal
worldview, and put the broadsword into them from ass to mouth. After that, the
Hungarian bandits bravely ran home where they told others that a fucking big
beating would follow the next adventure. This was then understood, and they took
up Christianity in a great hurry, for which today they are extremely proud. (em-
phasis added)

The analogy — though far-fetched — suggests what it would take to change
Hungarian (non-)responses to EU charges of crime and corruption. Many peo-
ple found the analogy amusing. Besides the implicit charge against Orbdn, it
reminded readers — just a few years removed from the migrant crisis of 2015 —
that people calling themselves Magyars had been migrants of a sort centuries



180 Susan Gal

ago, and not very friendly ones. One might also take this as somewhat insult-
ing to the EU, accusing it of not enough action in comparison to supposed
predecessors.

But it was not the analogy that was the subject of the lawsuit. Only the ital-
icized words were identified as offensive. “Migrant” had been a neutral word
that became pejorative after the Fidesz propaganda campaign against migrants
and asylum seekers in 2015. The problem, however, was not only the term “mi-
grant” but also “stinking” [biidos]. This is used for halitosis and mildew, but
is also a common pejorative in ethnic epithets. Interestingly, the suit was not
brought by the apparent targets of the analogy (i.e., Orban and his family, who
remained silent) but by two anonymous Hungarians who charged that their
human dignity was violated by these statements about their national group. It is
unclear how labelling ancient Magyars as migrants (even as possibly an ethnic
epithet) harmed the two complainants. Clearly, the consequence was the im-
portant thing: that Té6ta and the HVG — all Hungarians themselves — were fined
and seen to be fined several thousand dollars; they had to apologize and remove
the words italicized above from all versions of this article in print and online.

It hardly seems necessary to point out that this is a metapragmatic struggle
about how to characterize what was said and that the specific interpretations by
the two parties collided. Téta’s strategy was to draw a parallel between the cur-
rent period and the earlier “adventures.” This is the familiar genre of historical
analogy, here as satire. By contrast, the Court decontextualized the italicized
words, considered only their referential meaning, and deliberately overrode the
tropic voicing of the passage, while recognizing that it was a condemnation.
The Court agreed that the article was “ironic.” In their official decision, the
judges wrote: “The expression of condemnatory opinion is a value protected
by the freedom of expression, but the stylistic tool used to express it and the
genre of irony cannot provide an unlimited exemption from liability for vio-
lating the human dignity of others.” Linguistic anthropologists would quickly
point out that the judges turned Téta’s playful parallel into a bit of serious
folk nominalism. They took for granted that the Magyars of 950 CE were the
“same” as the people called “Magyars” today, so that insult to one would vi-
olate the human dignity of the other. Surely, Téta’s parallel between Magyar
chieftains of the tenth century and today’s ruling family would not apply to all
current Magyars (or all ancient ones either) who do not steal and raid. With a
straight-faced opinion, they opposed the legal demands of “freedom of speech”
with those protecting “human dignity”” and decided in favour of the latter.

It is hard to believe, Téta remarked in interviews, that the judges were quite
so stupid and had never read Hungarian literature. Some of the greatest poets
of Hungary, Téta noted, are much admired for using irony and satire in political
criticism of their country’s leaders. The judges were probably just beholden to
Orban. As Téta angrily pointed out, writers will henceforth have to resort to the



Designing Limits on Public Speaking: The Case of Hungary 181

“flower language” (i.e., coded messages) of the deepest communist period. But
journalists, he insisted, will not stop writing criticism. Legal observers feared
that the judicial opinion and steep fine would indeed “chill” even humorous
criticism of the prime minister’s family, despite supposed legal safeguards for
criticizing public figures. Laws seemingly designed to protect ethnic minorities
from insult were here the means for shielding the regime’s leader and family
from critics and, perhaps most consequentially, retaliating against the inde-
pendent press. And that, arguably, was the main point. All of it entirely legal.

A Newspaper Disappears

The first two examples showed the consequences for individual expression dif-
ferently finessed: echoes of racist discourse by the prime minister explained
away; satiric criticism of the regime punished. My final example is about the
institution of the press and information dissemination as a whole. Orban com-
plained, in the early years of his regime, about the non-state owned, independ-
ent press and its often critical assessment of government actions.* Later he
borrowed an epithet from the American scene, calling his critics’ comments
(in English) “fake news.” Surveillance and control of individual journalistic
output, as in Téta’s case, is a labour-intensive undertaking. Criticism is more
effectively countered by elimination of diversity in press organizations. This,
however, is hard to justify while maintaining an ideology of constitutionally
guaranteed press pluralism. Even according to its harshest critics, the geopolit-
ical situation of Hungary demands at least the appearance of legitimating pop-
ular support (however gerrymandered) and legal process in domestic, regional,
and international circles (Magyar 2013; Vaséarhelyi 2017). How can the entire
mass media of a country be centrally controlled under these circumstances?
In October 2016, the country’s major independent newspaper, the popular and
prestigious broadsheet Népszabadsdg (People’s freedom) was suddenly closed
down. Metapragmatic struggle occurred around exactly who did what to this
paper that was critical of the government. There were protests and street demon-
strations. Was the shuttering legal? Did it violate press freedom? In a metaphor
based on economic markets, the press in Europe is often framed as a marketplace
of ideas. Diversity of viewpoints is supposed to provide the basis for an informed
citizenry. By contrast, closing down newspapers is a familiar tactic of twentieth-
century repression on the left as well as right, as in the actions of a Hitler or a
Stalin. Did this closure signal that Orban’s government was a repressive regime?

4 Early in the second Orban regime (2010-14), media organs to the right of Fidesz were also
targeted, but the strategy towards them eventually changed; Fidesz took up their extreme right
positions. Independent organs that take left or centre-left positions remained targets.



182 Susan Gal

That image of autocratic control is what the Fidesz government tried to avoid
when it insisted that it had nothing to do with the paper’s demise. Literalizing
the metaphor of the free market of ideas, the official news agency declared
that closing the paper was a rational economic decision by its owners. The
paper was a market failure. One state official expressed puzzlement that some
people would want the government to “save” the paper: that would interfere
with press freedom, he said. Among the Fidesz-friendly internet comments at
the time, the following was typical: “The Socialists have still not learned that
you can’t just shout and bluster against facts, or rather, you can, but with good
democratic common sense the majority laughs, mocks and ridicules them.” In
short, the cruel, capitalist market creates hard choices; its impersonal workings
were responsible for the closure of the Népszabadsdg. This was not the only
kind of reaction. Some comments were dubious. On the same thread another
asked: “Is it just an accident that all this [the financial failure] emerged about
the Népszabadsdg after they published all those articles that were so painfully
embarrassing for the [Fidesz] Party?” In the HVG, the independent weekly, an
editorial opined on 26 October 2016: “Sure, we can listen to the self-important
busy-bodies talk BS about losses, portfolios, strategy changes and markets,
but what for? All this presumes there is a media market in Hungary. And there
isn’t one ... [just] honest journalists trying to do their work. The concrete story
is not about the economy or market logic but about power and those who are
willing to serve as its flunkies.” The losers, the editorial concluded, were the
readers.

Indeed, the closing of the Népszabadsdg is only the most dramatic of moves
in evidence since 2010 that have narrowed the range of public opinion in Hun-
gary. A second is the economic pressure exerted by the Fidesz government on
independent or critical media outlets in the form of targeted taxation, with-
drawal of state advertising, and denial of licensing. A third is the unification of
most news and information within a single organization dubbed a foundation.
Such narrowing, or “media capture,” has occurred all over central and eastern
Europe (Selva 2020, 15; Dragomir 2019). Scholarly observers note that Hun-
gary is most extreme. Mass media operate as part of a government-business
collaboration that controls the flow of information and thus opinion formation.
These developments are well-known. Detailed discussions have appeared in
the New York Times and The Guardian, as well as in publications by watch-
dog organizations such as the International Press Institute and Human Rights
Watch. My goal here is merely to exemplify these manoeuvres, and to show
how they dovetail with the earlier examples discussed.

The demise of the Népszabadsdg is a salient case because its excellent jour-
nalists were able to enlist foreign colleagues who created an international scan-
dal. It is ironic that this paper, the former organ of the Hungarian Communist
Party became, after the system change, a symbol of press pluralism. In the



Designing Limits on Public Speaking: The Case of Hungary 183

early 1990s the newspaper was privatized, owned partially by the Socialist
Party, a German conglomerate, and the editorial board, and it became the most
popular national daily and a leader of public discourse. Its profile was cen-
tre-left, supporting but also critical of the left-liberal Hungarian governments
of the 1990s and early 2000s. In international matters it backed the EU and
many US policies. Between 2005 and 2015, the paper’s ownership changed a
dizzying number of times through foreign and domestic publishing and hold-
ing companies. In those years, in concert with all other print media, its circula-
tion plummeted, but it held its own against other daily national papers. At the
time of its closure, it was making new investments in colour printing and staff
positions. As the journalists and staff said in interviews, they knew nothing
about plans for closure; they were celebrating the move to new headquarters
when the bad news came by courier. The reasons for the closure were mysteri-
ous to them. Their website and internet archive of muckraking journalism were
low cost, they noted, so immediately closing them was hardly necessary for
€Conomic reasons.

But economic arrangements were crucial to the appearance of the final re-
sult. The paper had been sold to Vienna Capital Partners, a holding company
that created a Hungarian subsidiary named Mediaworks Hungary. By 2016,
that company already owned a great many national newspapers and magazines
in Hungary as well as many of the county-level newspapers, which have po-
litical importance as the major sources of information in rural areas that have
no internet access. Mediaworks shuttered the Népszabadsdg. A few days later,
Mediaworks, itself a very large company, was sold to an Orban friend who,
since 2010 and with government support, had become, according to Forbes, the
third richest man in the country.

The sudden and complete demise of the Népszabadsdg, however, was an
unusual version of the larger pattern. Domestic or foreign owners have been
more gradually encouraged to sell, usually to oligarchs close to Fidesz, once
taxes are raised or revenues decline as the state removes its advertising. By
2016 it was widely recognized by media scholars that TV and radio stations
airing programs unfriendly to the regime were not awarded renewals of their
operating licences. Private businesses that advertised on those TV and radio
stations would themselves be super-taxed; demands would be made for them to
follow newly minted rules — often ones created to fit those firms in particular.
Although targeted legislation is ostensibly illegal, no effective opposition was
possible against Fidesz’s parliamentary supermajority (Vasarhelyi 2017).

Websites were at first thought to be a safe resort for independent press organs
that were otherwise put out of business. But they too came under media capture
through the second manoeuvre of direct pressure to change editorial policy. An
excellent illustration is the case of Origo.hu, as recounted in a meticulous New
York Times report (Kingsley and Novak 2018). In 2013, Origo was the country’s


http://Origo.hu

184 Susan Gal

most read news website, famous for its hard-hitting investigative journalism.
When its German owner received an additional US$100-million tax bill and
faced renewal of its frequency licences, negotiations between the government
and the owner commenced. One editor of the website resigned on hearing that
there would be a government consultant who would call him to provide advice
about news coverage. A replacement editor continued the muckraking policies
but was fired a few months later, as the German company moved to safeguard
its licence renewal and further broadband deals in Hungary. Origo had become
a liability; the German firm agreed to sell to the highest bidder. A Hungarian
company was able to make the highest offer because it was heavily supported
by government funding. Unlike the Népszabadsdg, the Origo website stayed in
operation and in private hands, but by 2015 it was transformed from vociferous
critic to enthusiastic supporter of government policies, especially on contro-
versial issues such as immigration. Government support from advertising con-
tinued to rise as Origo’s backing of Fidesz became more and more enthusiastic.

An even larger manoeuvre is the dramatic conglomeration of news media
in a single organization. After 2010, a set of Fidesz-friendly oligarchs started
buying national daily papers, internet news sites, and some fifty regional pa-
pers. A new civic organization was announced in 2018, registered as the Cen-
tral European Press and Media Foundation (CEPMF). Billed as a non-profit, on
the model of NGOs in the US and Western Europe, its stated aim is to “assist
in the strengthening of Hungarian national consciousness in the media.” On
its website, it promised to “defend the freedom and diversity of the press and
ensure the conditions for free dissemination of information necessary for the
formation of democratic public opinion.” Within a few months, the wealthy
Fidesz supporters who had bought media firms handed them to CEPMF. The
free gifts included TV and radio stations, newspapers, websites, and maga-
zines. Nearly 500 media outlets operate under CEPMF’s control, all managed
by a board of Orban’s close colleagues. This unifies media that were already
government-aligned, obviating competition among them and simplifying over-
sight. It also presents independent media with a huge, powerful competitor.
In December 2018, Orban signed an order that declared the consolidation of
broadcast, internet, and print publications to be of “national strategic impor-
tance in the public interest,” exempting CEPMF from anti-trust regulations. In
2019, regulative organizations in Hungary and internationally reported that at
least 80 per cent of Hungarian news media was at the disposal of the Orban
government; the CEPMF provides the same centrally composed and govern-
ment-aligned content to all of them.

These strategic moves are well known. An anthropological view would add
two analytical observations. First, metapragmatic struggles link the concen-
tration of media ownership to the cases of individual speech. As linguistic an-
thropologists have pointed out (Du Bois 1993), many customary practices like



Designing Limits on Public Speaking: The Case of Hungary 185

divination erase human intention and hence responsibility from activities that
have consequential results. The supposedly impersonal forces of the capitalist
market are one such mechanism, familiar to Hungarians through the devas-
tating effects of the post-socialist transition. The 2008 financial crisis also hit
Hungary hard, so the narrative of economic failure remains plausible to large
sectors of the population. After all, the story goes, newspapers have been failing
all over the world; websites change hands everywhere. Thus, metapragmatic
disputes continue about “what really happened” to favourite newspapers or
websites and who is responsible. Second, the institutional form of the Central
European Press and Media Foundation is noteworthy. The government argues
that it is no different than foundations in other EU member states. Yet, far from
being independent, as its self-advertising and comparison to other states would
suggest, its origins, mode of operation, governance, and personnel suggest it is
a governmental organization grafted onto the widespread institutional concept
of an independent “foundation.” It gains credibility and authority from that
process of grafting (Gal 2019). Meanwhile, the few independent weeklies and
websites that remain are useful to the government in claiming that no undue
centralization has occurred.

Media capture parallels reorganizations in other opinion-forming social do-
mains — theatres, museums, libraries, the Academy of Sciences, and the univer-
sities (Magyar 2013). The Népszabadsdg and the Central European University
were eliminated altogether, but in most other cases, the funding is curtailed, the
rules of operation, employment, and administration revised, salaries and values
transformed and all put under direct Fidesz control. Only the facade of the
institutional name and function remain, while the changes are dubbed routine
improvements or matters of economic necessity.

Conclusion

My goal has been to adumbrate the design aspects of a set of seemingly dis-
parate events to make visible the semiotic armature of autocratic legalism and
media capture as they operate in Hungary. A glance at the differences among
these examples points to a wide range of contexts. The cases span individual
experiences and institutional transformation. They contrast in the scale and in-
fluence of participants involved: from the domestic libel accusation against one
journalist, to the international scandal around the mass mediated speech of the
prime minister, to the destruction of a privately owned newspaper and the con-
glomeration of the vast majority of the country’s information media. Yet, when
compared, it is their similarity in a number of ways that is of significance.
First, I have emphasized their shared location: a post-socialist chronotope
in which the Cold War dichotomy between pluralism in expression and gov-
ernment censorship, especially violent suppression of critical opinion (“free



186 Susan Gal

world” vs. communism), is still palpable after more than thirty years. This is
in part because the dichotomy is invoked in political campaigns by far-right
politicians to threaten and impugn the intentions of leftist and centrist political
parties. Moreover, because the European Union is once again casting a critical
eye on media laws and practices across Central European member states, a
semblance of genuflection is required to the self-congratulatory narrative of
“freedom of speech,” which is maintained as an ideal in the liberal tradition
authorized by the EU and its allies. Under these constraints, Hungarian offi-
cialdom organizes its impression management around this dichotomy and han-
dles the dichotomy with care, claiming to stand firmly on its “pluralist” side.
Despite its declaration of “illiberalism,” Orban’s government has maintained a
semblance of legitimacy in the EU and internationally by working against the
perception that it practises censorship in illegal and violent ways.

Accordingly, the incidents are similar in seeming to be pluralist yet provid-
ing evidence of imposed government control. To be sure, a fractal analysis of
this ideological divide would predict the reiteration of state control within a
pluralist context, but the Hungarian situation goes further. The relevance of
the ideological distinction is both evident and loudly denied, as if to say: “No
government control here, only a tolerant constitution; just an independent judi-
ciary; only the impersonal market, the rights of entrepreneurial ownership, and
the necessity of state taxation.” The legal and judicial system that — in an ideal
liberalism — would defend pluralism has been captured for state interests, and
the capture erased or explained away as a matter of economic rationality and
public interest. These effects are mediated and supported by metapragmatic
struggles, disagreements about the definition of the situation. Listeners are in-
vited to hear Orbdn’s “mixed-race” remark as innocent because his constitution
protects ethnic minorities. Readers of the satirist-journalist are asked to believe
that judicial decisions are separate from party interests. And yet, the outcome
in both cases was the limitation of critical commentary about a leading politi-
cian — even in the time-honoured form of satire. The demise of an independent
daily and the gradual elimination of independent opinion in most websites is
said to be the result of market considerations. A foundation unifying nearly
all of the country’s information media and producing identical content for all
is justified as a means to “serve, preserve and uphold balanced media in Hun-
gary” by a member of the foundation’s governing board on its website. The
Fidesz government is legally separate from the foundation; it cannot be held re-
sponsible for the seamless support it receives from the messages disseminated
by the foundation’s media outlets.

A carapace of pluralism and legal protections produces, for many critical
participants, the disconcerting effect of hollowed out institutions, their ad-
ministrators, managers, and employees substituted, their values entirely re-
placed by government-supporting views on crucial issues such as immigration,



Designing Limits on Public Speaking: The Case of Hungary 187

racism, gender, and EU mandates. My examples are similar to each other and
also emblematic of a wider situation in that government control was clearly im-
posed, yet no rights were violated, no laws overstepped. The “side” of plural-
ism in the wider ideological contrast was loudly affirmed by official voices. Yet
limitation was evident. This is a different form of constraint on critical speech
and writing than the frank censorship and violent enforcement familiar to his-
torians studying the autocracies and dictatorships — communist or fascist —
of the twentieth century. But it is nonetheless a limitation on any independent
speech that is critical of central officialdom, and a form of limitation by no
means special to Hungary.



